null
Al·legacions al Pla d’Acció contra el Soroll de l’Aeroport: El blindatge de les pistes segregades i la reducció del 50% dels vols nocturns, principals demandes de Gavà per garantir la pau acústica
L’objectiu és garantir que aquest pla sigui un instrument realment efectiu per garantir la pau acústica a Gavà
L’Ajuntament de Gavà ha presentat un document d’al·legacions al Pla d’Acció contra el soroll (PAR fase IV) de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona –El Prat.
L’objectiu és garantir que el PAR, que incorpora diferents actuacions per mitigar la contaminació acústica generada per la infraestructura i reduir les molèsties de soroll sobre la ciutadania de l’entorn, esdevingui un instrument realment efectiu per garantir la pau acústica a Gavà, i sobretot, al barri de Gavà Mar, un dels més afectats històricament pel soroll dels avions.
El document d’al·legacions de l’Ajuntament, que també recull demandes de l’associació veïnal de Gavà Mar, reclama el blindatge de les pistes segregades com a única operativa acceptable en termes de soroll en la normativa escaient (AIP España, Circular Aeronàutica de procediments de disciplina de soroll).
Una altra de les demandes quant a l’ús de configuracions és que només se sobrevoli la zona costanera de Gavà en els enlairaments que necessitin més longitud de pista, atès que el PAR només restringeix aquests sobrevols als barris costaners de Castelldefels.
Restricció als sobrevols nocturns
Un gruix de l’informe d’al·legacions té com a objectiu evitar els efectes nocius que provoquen els vols nocturns. Des de l’Ajuntament s’insisteix que l’impacte acústic que ocasionen no només s’ha de valorar pel nombre d’operacions/hora o la seva integració energètica en tot el període nocturn, sinó per l’alteració que comporta en el descans nocturn i en la salut física i psíquica.
La solució proposada passa per la restricció de les operacions nocturnes, tenint en compte el seu increment progressiu: de 35.404 en 2017 a 40.474 en 2024. L’Ajuntament reclama que els vols entre les 23 h i les 7 h es redueixin un 50% durant un període de 10 anys, prenent com a base les dades de l’any passat i a partir d’aquest 2025.
A més, es proposa que les operacions nocturnes restringeixin l’ús de la pista principal (24R-06L), tret per raons de seguretat o que no hi hagi alguna altra pista disponible.
Així, al document s’estableix com a configuració preferent, la nord en pistes creuades: Arribades 02/Sortides 06R.
Per a les configuracions no preferents proposa la següent modificació:
No preferent: Configuració Est, pista única. Arribades 06L/ Sortides: 06L. Aquesta configuració s’usarà com a última instància i únicament per motius meteorològics. Si es produeix el cas d'utilització de la pista a Configuració No Preferent, endurir les sancions existents quan una aeronau s'enlaira per la pista llarga en configuració Oest (24R) quan era viable utilitzar la curta i/o configuració Est.
Des de l’Ajuntament de Gavà s’argumenta aquesta proposta en les experiències d’altres aeroports europeus, que apliquen diferents mesures, des de desincentius econòmics per a les aerolínies, limitació del nombre de vols o del tipus d’aeronaus, fins a la prohibició total de vols durant la nit.
Taxes més altes
L’Ajuntament assegura que el PAR ha atès parcialment la proposta de modificació de soroll plantejada per Gavà, en quant proposa fer un estudi que determini un mecanisme més adient per promoure la renovació de la flota, sobretot, durant la nit. No obstant això, es reclama anar més enllà, estudiant una taxa d’aterratge més alta per a tot el trànsit aeronàutic i a tota classe d’avions.
A més, demana que el Pla d’Acció inclogui que qualsevol canvi en els procediments operatius que modifiqui allò que estableix la circular aeronàutica vigent no pugui implementar-se sense la publicació prèvia d’una nova Circular per part de la Direcció General d’Aviació Civil, que validi i actualitzi els nous procediments.
Més control del soroll
Altres al·legacions fan referència a noves accions de mesurament acústic per tal de determinar l’impacte real de la infraestructura en el veïnat de Gavà Mar. Són les següents:
Nou terminal de monitoratge del soroll –TMS- en la zona de Gavà Mar afectada pel gir a mar entre els carrers Llançà i Pals.
Campanya anual de mesurament acústic amb un TMS mòbil en una zona d’estudi que petició de l’Ajuntament
Estudi independent i alternatiu a la metodologia d’AENA per establir què és i què no el soroll d’avió, i que aquest incorpori indicadors que puguin qualificar els efectes del soroll en la salut de les persones.
Estudi en els centres educatius de Gavà Mar per contrastar l’efecte del soroll en el benestar de l’alumnat.
Per altra banda, l’Ajuntament demana que es garanteixi que, en cas d’incompliments, sigui l’Agència Estatal de Seguretat Aèria o un altre organisme adient qui assumeixi la investigació i resolució del cas, ja que actualment ho determina el Departament de Medi ambient de l’Aeroport de Barcelona, i es reclama que sigui una instància no directament vinculada a AENA.
A través d’aquest web, es mostren a la ciutadania dels nivells acústics generats per les aeronaus a les poblacions veïnes, així com els aspectes essencials de l'operativa dels aeroports.
L'eina compta amb dades georeferenciades, proporcionant contingut dinàmic i interactiu adaptat a la ubicació específica de cada persona usuari, amb dades de l'operativa que l’afecta, el nombre de sobrevols o la seva altitud.
Afegeix un salt qualitatiu a la comunicació amb la ciutadania de l’entorn, ja que permet comprendre d'una manera senzilla aspectes essencials sobre la gestió del soroll, com opera un aeroport i el motiu d'aquesta operativa.
2025
Navegació
null Al·legacions al Pla d’Acció contra el Soroll de l’Aeroport: El blindatge de les pistes segregades i la reducció del 50% dels vols nocturns, principals demandes de Gavà per garantir la pau acústica
L’objectiu és garantir que aquest pla sigui un instrument realment efectiu per garantir la pau acústica a Gavà
L’Ajuntament de Gavà ha presentat un document d’al·legacions al Pla d’Acció contra el soroll (PAR fase IV) de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona –El Prat.
L’objectiu és garantir que el PAR, que incorpora diferents actuacions per mitigar la contaminació acústica generada per la infraestructura i reduir les molèsties de soroll sobre la ciutadania de l’entorn, esdevingui un instrument realment efectiu per garantir la pau acústica a Gavà, i sobretot, al barri de Gavà Mar, un dels més afectats històricament pel soroll dels avions.
El document d’al·legacions de l’Ajuntament, que també recull demandes de l’associació veïnal de Gavà Mar, reclama el blindatge de les pistes segregades com a única operativa acceptable en termes de soroll en la normativa escaient (AIP España, Circular Aeronàutica de procediments de disciplina de soroll).
Una altra de les demandes quant a l’ús de configuracions és que només se sobrevoli la zona costanera de Gavà en els enlairaments que necessitin més longitud de pista, atès que el PAR només restringeix aquests sobrevols als barris costaners de Castelldefels.
Restricció als sobrevols nocturns
Un gruix de l’informe d’al·legacions té com a objectiu evitar els efectes nocius que provoquen els vols nocturns. Des de l’Ajuntament s’insisteix que l’impacte acústic que ocasionen no només s’ha de valorar pel nombre d’operacions/hora o la seva integració energètica en tot el període nocturn, sinó per l’alteració que comporta en el descans nocturn i en la salut física i psíquica.
La solució proposada passa per la restricció de les operacions nocturnes, tenint en compte el seu increment progressiu: de 35.404 en 2017 a 40.474 en 2024. L’Ajuntament reclama que els vols entre les 23 h i les 7 h es redueixin un 50% durant un període de 10 anys, prenent com a base les dades de l’any passat i a partir d’aquest 2025.
A més, es proposa que les operacions nocturnes restringeixin l’ús de la pista principal (24R-06L), tret per raons de seguretat o que no hi hagi alguna altra pista disponible.
Així, al document s’estableix com a configuració preferent, la nord en pistes creuades: Arribades 02/Sortides 06R.
Per a les configuracions no preferents proposa la següent modificació:
Des de l’Ajuntament de Gavà s’argumenta aquesta proposta en les experiències d’altres aeroports europeus, que apliquen diferents mesures, des de desincentius econòmics per a les aerolínies, limitació del nombre de vols o del tipus d’aeronaus, fins a la prohibició total de vols durant la nit.
Taxes més altes
L’Ajuntament assegura que el PAR ha atès parcialment la proposta de modificació de soroll plantejada per Gavà, en quant proposa fer un estudi que determini un mecanisme més adient per promoure la renovació de la flota, sobretot, durant la nit. No obstant això, es reclama anar més enllà, estudiant una taxa d’aterratge més alta per a tot el trànsit aeronàutic i a tota classe d’avions.
A més, demana que el Pla d’Acció inclogui que qualsevol canvi en els procediments operatius que modifiqui allò que estableix la circular aeronàutica vigent no pugui implementar-se sense la publicació prèvia d’una nova Circular per part de la Direcció General d’Aviació Civil, que validi i actualitzi els nous procediments.
Més control del soroll
Altres al·legacions fan referència a noves accions de mesurament acústic per tal de determinar l’impacte real de la infraestructura en el veïnat de Gavà Mar. Són les següents:
Per altra banda, l’Ajuntament demana que es garanteixi que, en cas d’incompliments, sigui l’Agència Estatal de Seguretat Aèria o un altre organisme adient qui assumeixi la investigació i resolució del cas, ja que actualment ho determina el Departament de Medi ambient de l’Aeroport de Barcelona, i es reclama que sigui una instància no directament vinculada a AENA.
Nova eina per conèixer l’afectació del soroll
La fase de presentació d’al·legacions al Pla d’Acció contra el soroll (PAR fase IV) ha vingut precedida de la posada en marxa del portal Insigthfull a l’Aeroport de Barcelona-el Prat.
A través d’aquest web, es mostren a la ciutadania dels nivells acústics generats per les aeronaus a les poblacions veïnes, així com els aspectes essencials de l'operativa dels aeroports.
L'eina compta amb dades georeferenciades, proporcionant contingut dinàmic i interactiu adaptat a la ubicació específica de cada persona usuari, amb dades de l'operativa que l’afecta, el nombre de sobrevols o la seva altitud.
Afegeix un salt qualitatiu a la comunicació amb la ciutadania de l’entorn, ja que permet comprendre d'una manera senzilla aspectes essencials sobre la gestió del soroll, com opera un aeroport i el motiu d'aquesta operativa.