null Avinguda Eramprunyà i plaça Catalunya tindran una mobilitat més segura, fluïda i sostenible i es convertiran en un espai més amable i més verd


  • El projecte permet incrementar 4.000 metres quadrats les zones verdes
  • Es guanya més espai per a les persones, amb més zones d’estada, de jocs infantils i d’entrenament
  • Inclou la renovació total del carril bici i doble filera d’aparcament, i es garanteix el pas de l’autobús

L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, ha presentat el projecte de remodelació integral de l’avinguda Eramprunyà i la plaça Catalunya. El gran eix urbà del nord de la ciutat experimentarà una transformació que permetrà dinamitzar les activitats que hi acull, millorarà la convivència dels diferents usos i farà un salt qualitatiu en l’espai públic, donant resposta a la ciutadania actual i a les generacions futures.

Ho va fer ahir davant d’un centenar de veïns i veïnes de Gavà, just un any després del procés de consulta obert per l’Ajuntament amb l’objectiu de construir un projecte de barri i de ciutat entre totes i tots, des de la proximitat, el diàleg i la suma d’idees. Hi van participar més de 700 persones. El projecte presentat ha analitzat amb detall totes les aportacions rebudes, i un cop estudiada la viabilitat, les ha integrat de manera equilibrada.

Gemma Badia va afirmar que l’objectiu del projecte és “pacificar aquest important eix i habilitar-ho perquè puguin circular vehicles, per crear més espais per als vianants i carrils bici segurs, per dotar-lo de zones verdes, de parcs infantils... Volem facilitar la mobilitat i alhora crear un espai amable, que convidi a sortir al carrer, que dinamitzi el barri. En definitiva, que hi hagi activitat, cosa que redundarà en una millor convivència i beneficiarà el teixit comercial”.

La remodelació integral es desenvoluparà per fases. En una primera s’intervindrà en el tram de l’avinguda comprés entre els carrers Joan I i Les Colomeres amb una dotació pressupostària de 2,4 milions d’euros finançats per l’Àrea Metropolitana de Barcelona. La previsió és iniciar les obres d’aquest primer tram a principis de 2024.

Seguiran noves intervencions per completar la remodelació del tram entre Les Colomeres i plaça Catalunya, de la pròpia plaça i, finalment, del tram de l’avinguda entre la plaça i la Rambla.

La mobilitat i la convivència i equilibri entre els diferents usos i necessitats ha estat el factor clau per definir el projecte, de la mateixa manera que s’ha buscat una millora general de l’espai públic.

En aquest sentit, el projecte contempla:

  • Una avinguda Eramprunyà de doble sentit des de la rotonda de Begues fins a la rotonda de Joan I.
  • Una avinguda amb un únic sentit de circulació sentit Viladecans, amb doble aparcament i carril bici des dl carrer Joan I fins a plaça Catalunya.
  • La plaça Catalunya deixa de funcionar com una rotonda i es converteix en una amplia zona de vianants que enllaça amb l’avinguda Eramprunyà i el carrer Sant Lluís, que acabaran confluint a l’avinguda de Joan XXIII.
  • Una avinguda que des de la plaça Catalunya fins a la Rambla funcionarà com a vial de servei i pacificat.

Una avinguda més amable, accessible i verda

Atenent les demandes ciutadanes, l’avinguda Eramprunyà es repavimentarà en la seva totalitat, per garantir la plena accessibilitat i diferenciant-la per usos. També és prioritza la millora de la visibilitat, amb una il·luminació renovada i eficient que resoldrà els problemes actuals de zones enfosquides per la incompatibilitat de l’arbrat.

Serà una avinguda més verda, atès que el projecte destaca per a l’increment d’espais verds en 1.100 metres quadrats. Nous parterres ajudaran a delimitar el carril bici fent-lo més segur. S’eliminarà l’alineació central d’arbres de l’actual mitjana de la calçada, cosa que comportarà la plantació de 125 exemplars i la retirada de 63, sempre tenint en compte l’estat de l’arbrat i les espècies més adequades.

Contribuirà a una mobilitat més sostenible i més segura, amb una segregació de zones de pas, principalment de vianants i de bicicletes, buscant el repartiment equitatiu de l’espai. El projecte preveu l’eixamplament de la vorera mar, mentre que la de la banda muntanya manté la gran amplada actual a la vegada que es crea el carril bici.

L’avinguda manté la doble filera d’aparcament, per preservar el major nombre possible de places. El fet de guanyar més espai per als vianants i la reubicació de les illes de contenidors comporta una reducció de 18 places a la primera fase del projecte, entre els carrers Joan I i Les Colomeres. En aquest sentit, s’estan concretant alternatives d’aparcament, que estaran habilitades quan comencin les obres.

El projecte contempla la renovació del mobiliari urbà, amb la creació de noves zones d’estada i la creació de dues zones de jocs infantils i dues àrees d’entrenament, en els dos primers trams.

 

Una plaça Catalunya integrada en l’entorn, inclusiva i intergeneracional

La proposta urbanística contempla la transformació de la plaça Catalunya en un gran espai integrat en l’entorn, de manera que deixarà de funcionar com a una rotonda per donar protagonisme i espai al vianant i reduir el pas dels vehicles motoritzats a través d’una calçada central de sentit únic.

La nova plaça mantindrà una zona d’aigua. La font actual, originària de quan la plaça es va construir, es transformarà en una làmina amb un disseny renovat que facilitarà el seu manteniment i una millor integració en l’espai. El verd tindrà un gran protagonisme incrementant la seva superfície en 2.400 metres quadrats i 102 arbres més.

Per altra banda, i amb l’objectiu de recuperar aquest espai per a l’ús ciutadà, es crearà una àmplia zona de jocs infantils diferenciada per franges d’edat, i un àrea d’entrenament per potenciar la pràctica esportiva entre la gent jove – que fa un ús intensiu de la plaça atesa la proximitat de l’institut. També s’incorpora una zona d’escenari i pèrgoles. I hi haurà una zona per a gossos, que contribuirà a reconduir conductes incíviques i a una millor convivència.