null L’alcaldessa de Gavà condiciona l’ampliació de l’Aeroport a la limitació de l’impacte acústic

• Raquel Sánchez reitera que Gavà mai no acceptarà l’operativa de pistes independents i reclama informes que avaluïn l’impacte real de qualsevol modificació de la infraestructura • També reclama el màxim consens possible i que s’acordi un pla de compensacions per al territori


L’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, ha insistit aL’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, ha insistit avui en el seu desacord amb qualsevol proposta per ampliar l’aeroport del Prat que vagi en detriment de la qualitat de vida dels veïns i veïnes de la zona d’influència. Reitera, així, el posicionament de l’Ajuntament sobre l’ampliació de la infraestructura, davant del debat obert els darrers dies sobre la proposta d’AENA d’ampliar la tercera pista. “No passarem per una modificació de l’Aeroport que posi en risc el consens a què es va arribar en el seu dia perquè el funcionament d’aquesta infraestructura fos compatible amb la qualitat dels veïns i les veïnes de Gavà, molt en concret els de Gavà Mar, i d’una part important de Castelldefels”, ha subratllat.

Segons Raquel Sánchez, és una realitat innegable que l’aeroport és una infraestructura cabdal pel creixement econòmic i la competitivitat del país, però el seu desenvolupament no pot passar per davant de les persones ni de l’entorn natural. “Ens mantindrem ferms en la nostra oposició frontal a una operativa de pistes independents, i exigim que aquesta opció es descarti definitivament per no haver de tornar a patir les greus afectacions sofertes en el passat”, ha afirmat.

L’alcaldessa també s’ha referit a les afirmacions d’AENA quant a què l’ampliació de la pista més propera al mar podria millorar les condicions de vida dels veïns i veïnes: “És cert que aquest plantejament allunya les maniobres de gir a mar que són les que tenen una afectació acústica a les zones habitades de Gavà Mar, però necessitem un compromís ferm de què això serà així.

En aquest sentit, Raquel Sánchez considera “imprescindible” que qualsevol projecte d’ampliació vagi precedit dels informes tècnics que avaluïn l’impacte acústic real que suposaria en el territori “i que acreditin que amb una ampliació de l’aeroport no només no empitjorarem sinó que, fins i tot, pot millora la situació actual”. També reclama que aquests informes siguin producte d’un consens previ amb el territori, amb l’objectiu que els municipis afectats, tots ells, puguin tenir un paper actiu en el procés d’elaboració. D’aquesta manera es vol evitar que la veu dels ajuntaments afectats només s’escolti en períodes d’al·legacions, tal com s’ha fet fins ara.

L’alcaldessa també reclama que tots aquests estudis s’acompanyin d’un pla de compensacions per al territori que pateix directament l’impacte de l’aeroport: “Ja fa temps que Gavà pateix aquest impacte i per tant cal obrir un debat en paral·lel al de l’ampliació sobre les mesures compensatòries que s’han de poder articular en els municipis que estan en el radi d’influència de la infraestructura”.

Així, demana que es faci efectiu el reglament ministerial aprovat l’any 2010. Aquest reglament establia la creació de la Comissió mixta per a les servituds acústiques i el pla d’acció de l’Aeroport de Barcelona. Un òrgan que entre altres funcions havia d’establir les mesures reparadores en el territori. Però malgrat la petició reiterada de l’Ajuntament de Gavà de comptar amb aquest pla, mai no s’ha avançat en la seva elaboració.

Sánchez considera que hi ha temps suficient per abordar de manera consensuada l’ampliació de l’Aeroport. A més, fa notar, que les xifres actuals d’operacions diàries estan molt lluny de les registrades abans de la pandèmia i les previsions apunten que el volum de trànsit no es restablirà fins a l’any 2024. “En aquest sentit, Gavà s’ofereix des d’ara mateix, com ha fet sempre, a establir un diàleg franc i constructiu amb totes les parts, amb l’objectiu d’assolir solucions adequades i equilibrades”, ha conclòs.