null Les obres de la nova Unió de Cooperadors estaran finalitzades a l’estiu

El nou equipament es posarà en funcionament a la tardor i esdevindrà un centre de referència per la innovació econòmica, el suport als emprenedors i la cohesió social

El nou equipament Unió de Cooperadors és previst que entri en funcionament la propera tardor. Així ho ha anunciat l’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez desprès de la visita realitzada aquest mati. Durant el recorregut s’ha pogut comprovar que l’evolució dels treballs de remodelació i recuperació d’aquest històric edifici de la Rambla s’estan desenvolupant a bon ritme.

Sánchez ha mostrat la seva satisfacció per aquesta actuació que “ens permetrà recuperar un edifici que, no només té un valor històric i sentimental per la nostra ciutat, sinó que també té un gran valor patrimonial i arquitectònic”.  L’alcaldessa ha explicat que “els nous espais ja conviden a fer-se una idea del que es desenvoluparà al seu l’interior. Un edifici que va ser projectat per Josep Lluís Sert i Josep Torres Clavé i que representa una nova manera de fomentar les oportunitats de promoció econòmica basades en un model diferent. Un nou equipament que esdevindrà el centre neuràlgic de la innovació econòmica, el suport als emprenedors i la cohesió social”.

La nova Unió de Cooperadors serà un espai obert a tothom que permetrà als seus membres compartit temps i coneixement, engegar nous projectes i generar noves activitats relacionades amb la innovació social, l’economia social, el cooperativisme sostenible i l’emprenedoria col.laborativa. El projecte neix d’una procés participatiu que es va dur a terme durant l’any 2017 i que va definir el Pla d’usos i gestió de l’equipament.

Unió de Cooperadors esdevindrà un punt de referència en l’ecosistema d’economia col.laboratives. El nou espai acollirà activitats i iniciatives relacionades amb una economia molt més lligada a l’economia social, que té una arrel en el model de cooperativa, a l’economia que connecta amb noves formes d’emprenedoria i una economia al servei de les persones.

La finalitat última de la Unió de Cooperadors és la millora de les condicions socials i econòmiques de la ciutat amb els objectius següents:

• Desenvolupar i donar suport a accions en els àmbits de la innovació ciutadana i les noves economies, per avançar cap a una economia del coneixement, sostenible, diversificada i inclusiva que enforteixi i augmenti el capital social
  • Promoure la igualtat d’oportunitats i noves possibilitats de desenvolupament individual i col·lectiu
  • Esdevenir un centre de referència de la ciutadania per pensar, experimentar, emprendre, cooperar i actuar sobre les realitats socials, ciutadanes i econòmiques.
  • Fomentar l’esperit emprenedor oferint les eines perquè les persones puguin desenvolupar les seves idees i projectes i atreure coneixement i capital social a la ciutat.
  • Facilitar els espais i recursos com a plataforma que connecta amb la ciutadana, l’Ajuntament, i els diferents col·lectius socials, culturals i econòmics, obrint espais de socialització, aprenentatge i cooperació.
  • Adreçar-se especialment als joves de la ciutat, posant al seu abast les eines per a l’aprenentatge i millora de les competències i l’emprenedoria col·laborativa.

El projecte de rehabilitació

Les obres de reforma es van iniciar al gener de 2019 i s’estan desenvolupament a bon ritme. Les previsions són que finalitzin cap al darrer trimestre d’aquest any.  La intervenció suposa una inversió d’1 milió d’euros que finança l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

La rehabilitació ha estat projectada per l’arquitecta Meritxell Inaraja, que va ser la guanyadora del concurs d’idees convocat per l’AMB. L’obra preserva l’estil i els valors arquitectònics originals, especialment la façana i les escales interiors i s’adapta a les noves necessitats del segle XXI quant a la seva accessibilitat i seguretat i, pensat perquè sigui el màxim de versàtil possible, i pugui modificar-se i adaptar-se a tot el que pugui anar passant.

Així, s’ha creat un equipament obert, diàfan, polivalent que, distribuït en tres plantes, afavorirà la col·laboració a través de la disposició dels seus espais, d’acord amb la proposta d’usos sorgida del procés de participació ciutadana.

La disposició dels espais serà la següent:

• Planta soterrani. Espai polivalent de treball, formació i cocreació.
  • Planta 0. Inclourà l’accés a peu de carrer, recepció, administració i direcció, i espais per a exposicions i trobades.
  • Planta 1. Bar-cuina; terrassa per a actes de petit format, i espais informals de trobada.

Per garantir l’accessibilitat a tothom, un ascensor connectarà les tres plantes del nou edifici.

Programes i activitats

El nou espai acollirà diferents projectes impulsats per l’Ajuntament o per altres entitats, com ara tallers, conferències i programes de formació i ocupació, que contribuiran a millorar la qualitat de vida de la ciutadania, enfortir la cohesió social i generar noves activitats. Serà una programació oberta amb l’objectiu d’acollir noves propostes o renovar les ja existents.

En un primer moment, s’ha dissenyat una primera graella d’activitats i programes que inclou, entre d’altres:

– La Cooperadora: programa en el qual diversos grups presentaran projectes per crear cooperatives o iniciatives similars. A la Unió de Cooperadors rebran formació i assessorament. L’objectiu de la iniciativa és fomentar l’emprenedoria col·laborativa.

– Cicle de trobades Construïm la Unió de Cooperadors, espais de pensament: conferències sobre innovació ciutadana i economia transformadora per compartir coneixement i reforçar els valors de la Unió de Cooperadors.

– Suport a la creació i desenvolupament de cooperatives i societats laborals i inserció laboral en empreses d’economia social i cooperativa: activitat basada en la cessió d’espais i assessorament a grups o persones.

– Construint Vincles entre entitats de l’economia social i cooperativa: activitat realitzada en col·laboració amb Innobaix basada a connectar entitats que vulguin millorar el seu impacte social gràcies al networking.

– Divulgació dels principis cooperativistes i posada en marxa d’una cooperativa d’estudiants: visites guiades a la cooperativa gavanenca Espai Orgànic on estudiants d’ESO podran conèixer el seu funcionament i gestió i rebre’n assessorament i acompanyament.

– Tallers a joves estudiants sobre la creació de cooperatives com a sortida professional: tallers organitzats per la Cooperativa Delta on alumnat d’ESO, Batxillerat i FP rebran informació sobre la creació de cooperatives com a sortida professional.

Funcionament i gestió

La Unió de Cooperadors serà de gestió municipal. No obstant això, s’estableixen canals de coordinació ciutadana i de cogestió amb el grup impulsor, sorgit dels tallers participatius i integrat per membres de diverses entitats i associacions de Gavà i del Baix Llobregat, anomenat Col·lectiu Cooperadors.

La Unió de Cooperadors serà oberta a tothom que vulgui ser-hi, que vulgui pertànyer a la Comunitat. Una comunitat formada inicialment per les persones que van contribuir en el seu procés participatiu, els seus seguidors a les xarxes socials i el Col·lectiu Cooperadors.

Per formar-hi part, cal subscriure’s a través del web uniocooperadors.org. Les persones subscrites rebran una targeta de cooperador/a que els donarà accés a tots els serveis i activitats que es generin en el marc de la Unió de Cooperadors i a poder fer ús dels espais de treball lliure. En definitiva, podran gaudir d’un equipament on adquirir nous coneixements i habilitats, estudiar i treballar en projectes col·lectius i personals, i establir una xarxa de col·laboració amb altres membres de la Comunitat.

La Unió de Cooperadors passarà a formar part del mapa d’equipaments i serveis de Gavà, establint-se un ecosistema que permetrà establir vincles de coordinació i cooperació. També forma part de la xarxa de l’Ateneu Cooperatiu del Baix Llobregat, institució que té l’objectiu d’identificar les necessitats i oportunitats de l’economia social i cooperativa, estimulant les seves potencialitats per crear riquesa, i ocupació estable i de qualitat al territori.