null Inici de les obres de transformació de la C-245 al seu pas per Gavà

• En el terme municipal de Gavà, la intervenció afecta prop de 3 km entre Ponent i l’Espai Roca • Els treballs s’han iniciat aquesta setmana en el tram de Gavà Ponent • En el seu conjunt el projecte convertirà l’actual C-245 en un passeig urbà entre Castelldefels i Cornellà


Aquesta setmana han donat inici a Gavà les obres que transformaran la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità al seu pas pels cinc municipis que travessa: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà.

El nou vial aposta per la pacificació del trànsit al llarg dels 13 km de recorregut i prioritza el transport públic, la bicicleta i els vianants, un fet que comportarà una reducció de la contaminació atmosfèrica i, per tant, una millora notable de la qualitat de l’aire.

L’actuació contempla la construcció d’un carril bus i un carril bici que unirà els cinc municipis. Amb la seva construcció es millorarà la freqüència de pas dels autobusos així com la interconnectivitat de transport. Així mateix, es recupera per als vianants un vial que fins ara és majoritàriament ocupat pel vehicle privat. Aquestes millores estan en consonància amb l’aposta de l’Ajuntament de Gavà per una mobilitat sostenible, saludable i segura.

La transformació de la C-245 suposa una inversió total de 39 milions d’euros i incideix sobre un total de 13 km. i cinc municipis: Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels. La Generalitat aporta 10 milions i la resta és assumit pels ajuntaments, amb el suport financer de l’Àrea Metropolitana.

A Gavà la inversió prevista és de 6,1 milions d’euros (4,6 d’execució de l’obra i 1,5 per expropiacions). L’Ajuntament hi fa una contribució molt important, 4,6 milions d’euros (prop del 70% del cost les obres i el cost íntegre de les expropiacions), que finançarà al llarg de deu anys. La Generalitat aporta 1,5 milions d’euros en el tram de Gavà.

El projecte de la C-245, obeeix a una reivindicació històrica per fer de la C-245, de la Carretera Santa Creu de Calafell, una via més integrada, cívica i sostenible.

El projecte respon a un estudi inicial de l’Àrea Metropolitana de Barcelona realitzat el 2016 que prioritza la millora de la mobilitat sostenible. L’encarregat de redactar el projecte constructiu i executar les obres és el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, coordinant la participació dels ajuntaments i de l’AMB en la definició de l’actuació. Un cop finalitzada les obres, la Generalitat cedirà la titularitat de la via als municipis.

Les obres es desenvoluparan simultàniament en els cinc municipis per on passa la C-245, amb una durada total de 24 mesos. A Gavà, els treballs ja s’han iniciat i es perllongaran durant 16 mesos.

L’actuació es desenvoluparà per trams per tal de minimitzar el màxim possible les molèsties als vianants i als establiments comercials i per gestionar les afectacions al transport públic i al trànsit.

Més i millor transport públic

El projecte d’integració del transport públic generarà més espai per al transport públic, amb la creació d’una plataforma reservada per als autobusos que permetrà augmentar la velocitat comercial almenys en un 25% i guanyar en seguretat i puntualitat. El temps de trajecte en transport públic es reduirà en 15 minuts entre Castelldefels i Cornellà.

S’incrementaran les línies d’autobusos amb la implantació de la nova línia d’altes prestacions M8. Aquesta línia recorrerà l’eix de punta a punta, amb una freqüència de pas de 10 minuts. Amb la seva implantació s’espera un increment de viatgers en aquesta zona entorn del 10%.

L’any 2022, un cop construït el carril bus i mentre finalitzen les obres d’urbanització de tot l’eix, la nova línia començarà a circular inicialment amb autobusos híbrids articulats. Posteriorment, passarà a funcionar de forma permanent amb autobusos elèctrics articulats amb càrrega per pantògrafs, que s’instal·laran a cada extrem de la línia, a Castelldefels i Cornellà. Aquests punts permetran carregar fins al 80% de la bateria en 5 minuts. Es preveu que hi haurà una aportació d’usuaris de la resta de línies actuals al sistema de bus exprés.

A Gavà es milloraran les parades d’autobusos. Seran 8 parades que s’adaptaran a la nova realitat de la via, totes elles accessibles. Les dues parades de la Rambla seran intercanviadors que milloraran la connexió amb la resta del transport públic: estació de Rodalies i les estacions de Bicibox i e-bicibox.

Carril bici segregat i continu

La nova C-245 contribuirà a promoure l’ús de la bicicleta com una alternativa de transport sostenible, segura i saludable.

L’actuació contempla la construcció d’una via pedalable segregada i continua de 13 quilòmetres que, a Gavà, discorrerà per la banda muntanya. Aquest carril bici integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, que permetrà connectar el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels platja, creant una altra gran connexió metropolitana entre la capital catalana i el Baix Llobregat.

La intermodalitat també serà una de les característiques de la nova via ciclable de la C-245. Connectarà amb la Bicivia 5 a l’altura de Cornellà i amb la Bicivia 2 a Sant Boi. També tindrà connexió amb la Bicivia 1, paral·lela al litoral metropolità fins a la platja de Castelldefels, que en un futur connectarà amb el corredor pedalable mediterrani Eurovelo 8.

Una avinguda metropolitana que convida al passeig

El nou eix viari prioritzarà també els desplaçaments a peu com a una alternativa de transport de proximitat sostenible, saludable, més còmode i segura.

El projecte de transformació de la C-245 preveu l’increment dels passos de vianants al llarg de tot el seu recorregut donant prioritat a les persones per damunt del transport privat.

Així mateix, s’ampliaran i milloraran les voreres, atenent a les necessitats de cada tram en el seu pas pels cinc municipis. Una vorera a banda muntanya connectarà els nuclis urbans de Gavà i Castelldefels. A més, s’instal·laran nous semàfors per garantir més seguretat i fluïdesa.

D’altra banda, un tret característic del nou eix serà la instal·lació de punts d’il·luminació LED idèntics en tot l’eix, que serviran per il·luminar tant la calçada com les voreres.

L’arbrat serà un element identificatiu del nou tram urbà, tot respectant la singularitat i l’entorn de cada municipi. Els arbres que hagin de ser trasplantats s’ubicaran al mateix àmbit d’actuació i, sempre que sigui possible en el propi terme municipal. A Gavà la intervenció contempla la plantació de 39 nous arbres i la retirada de 26 exemplars que no se n’aconsella el seu trasplantament.

D’altra banda, el projecte comporta la reubicació de places d’aparcament i donar així prioritat al pas d’autobusos, crear el nou carril bici i ampliar l’espai per a vianants. En concret suposa una disminució de 113 places d’aparcament de cotxes, 45 motocicletes, i 5 zones de càrrega i descàrrega. Aquesta reducció es compensarà amb la reordenació de l’aparcament a carrers de l’entorn i amb nous espais (c/ Àngela Roca, aparcament al costat del Parc del Calamot i carrer de l'Àtom).

 

Actuació a Gavà

A Gavà s’actua en un tram de prop de 3 quilòmetres entre Ponent i l’Espai Roca. Les obres tenen un termini d’execució de 16 mesos i es desenvoluparan per trams, atenent les diferents tipologies de l’àmbit d’intervenció amb l’objectiu de minimitzar les molèsties i les afectacions al trànsit rodat. El projecte comportarà una millora urbana i de la mobilitat al llarg del terme municipal.

Tram Gavà Ponent

Les obres han començat aquesta setmana en el tram de Gavà Ponent, el més proper a Castelldefels i aniran avançant fins al nou Espai Roca, en el límit amb Viladecans. La previsió és que els treballs en aquest indret es perllonguin durant vuit mesos, fins al maig de 2021.

En aquest tram s’actua en una superfície d’1,7 quilòmetres, entre el límit amb Castelldefels i el Parc del Calamot, inclòs els àmbits en transformació i de nou planejament de Pla Ponent i sector mediambiental-productiu dels Joncs.

  • L’actuació augmentarà la seguretat i la connectivitat amb la construcció d’un carril bici i d’un pas de vianants a banda muntanya i nou enllumenat.
  • Contempla la creació d’un nou pas de vianants a l’altura del Camí del Cul, enllaçant amb altres actuacions d’implantació de Bicivia que aviat s’iniciaran.
  • En aquest tram cal destacar la creació d’un pas de vianants semaforitzat davant de l’accés al Tanatori, complint així una demanda de la ciutadania que reclamava major seguretat en aquest punt.

Tram urbà

La zona afectada compren 1,2 quilòmetres entre el Parc del Calamot i l’Espai Roca, en el límit amb Viladecans. És previst que els treballs en aquesta zona comencin l’octubre de 2020 i finalitzin el gener de 2022. Les actuacions previstes són:

  • La C-245 esdevindrà un gran bulevard metropolità al seu pas pel nucli urbà de Gavà. Aquesta transformació permetrà potenciar la mobilitat a peu i activa com una alternativa al vehicle privat. Els treballs contemplen la millora de l’accessibilitat amb un 60% de noves voreres i la millora de la resta.
  • Es crearà un pas reservat i/o prioritari per l’autobús i la millora de l’accessibilitat de les parades existents.
  • Pel que fa al carril bici, es crearà al costat muntanya i s’instal·larà nou enllumenat i nova rodadura a la calçada.

L’actuació es divideix en subtrams que s’han definit en funció de les amplades del carrer disponibles i s’adopta en cada cas la solució més adequada. Les actuacions en aquests subtrams seran les següents:

  1. Parc del Calamot-Riera de les Parets
  • Es configura una secció de quatre carrils, reservant 2 carrils per l’autobús (2+2).
  • Una de les intervencions més destacades serà la millora de l’Arborètum i la desaparició de l’aparcament incontrolat.
  • Es crea un nou carril bici i vorera de vianants integrada a les Panes
  • Nou enllumenat LED
  1. Riera de les Parets-Fortià Casanovas
  • Es configura amb una secció de quatre carrils (2+2), dos reservats per l’autobús.
  • Desaparició d’una de les mitjanes verdes actuals i del desdoblament de carril.
  • Ampliació i millora de la vorera costat mar.
  • Més arbrat verd i verd urbà amb el reforç de la plantació del parterre ubicat a l’altura de l’avinguda Bertran i Güell i la creació d’un de nou a l’altura passatge American Lake (vorera muntanya) També es reforçarà la massa vegetal del parc situat al costat del carrer Àngela Roca.
  • Es crea un carril bici segregat, que en el seu pas per Fortià Casanovas travessarà la rotonda existent.
  • Nou enllumenat LED
  1. Fortià Casanovas – Rambla
  • Es configura amb una secció de tres carrils (2+1), amb carril reservat per a l’autobús en direcció Castelldefels.
  • Es renova íntegrament la vorera de la banda muntanya
  • Es crea un carril bici segregat
  • Nou enllumenat LED
  • Es recuperen les alineacions de façana del costat mar
  1. Rambla
  • Amb una secció de tres carrils (2+1), amb carril reservat per l’autobús en direcció Castelldefels.
  • La intervenció comporta la reposició de la cruïlla generant una zona de plataforma única
  • Es creu una plataforma de convivència Carril bici
  • La parada actual d’autobús situada a banda mar es desplaça a l’altra costat de la Rambla, s’amplia i millora la parada de banda muntanya que manté la seva ubicació actual
  • Nou enllumenat LED
  1. Rambla-Riera de Sant Llorenç
  • Amb una secció de tres carrils (2+1), amb carril reservat per l’autobús en direcció Castelldefels.
  • S’amplia i renova íntegrament la vorera del costat muntanya
  • Es crea un carril bici segregat
  • Es recuperen les alineacions de façana del costat mar
  • S’equilibren les dues voreres eixamplant la de banda muntanya, que ara és més estreta i compta amb més comerç i activitat, i per poder ubicar el carril bici segregat; i s’estreny la de banda mar per mantenir l’amplada conjunta de tot el tram.