null “Gavà t’ajuda” incorpora un servei municipal de suport emocional

Es podrà sol·licitar a partir de dilluns al telèfon 93 263 91 33


L’Ajuntament de Gavà activarà dilluns un servei de suport emocional a través del dispositiu “Gavà t’ajuda”, en col·laboració amb el Centre de Salut Mental d’Adults (CSMA).

L’objectiu és acompanyar les persones que no poden gestionar per si mateixes les emocions de por o angoixa que els provoca el confinament.

 

A qui s’adreça?

Persones amb angoixa, por, tristesa o estrès a causa de l’actual situació d’alarma pel coronavirus i que volen rebre suport emocional.

 

Com contactar?

Trucant al telèfon “Gavà t’Ajuda”: 93 263 91 33

Estarà operatiu de 9 a 20 hores.

 

Funcionament

  • La primera trucada serà atesa per personal de l’Oficina d’Atenció Ciutadana.

Sol·licitaran dades personals bàsiques (nom, el telèfon i lloc de residència)

 

  • Les peticions seran derivades al servei de suport emocional, format per psicòlogues de l’Ajuntament i psicòlogues voluntàries de Gavà.
  • Les psicòlogues faran una valoració i prioritzaran les peticions rebudes. Es posaran en contacte telefònic amb les persones que han sol·licitat el servei.
  • En una primera trucada d’atenció, la psicòloga decidirà si el servei municipal fa el seguiment a la persona o bé fa la derivació a altres institucions

 

Consells

 

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya ha publicat una guia de gestió psicològica per afrontar les quarantenes i confinaments obligats pel coronavirus. La finalitat és evitar que emocions com la por, la tristor, l’avorriment o l’angoixa es converteixen en un problema afegit en la ja prou complexa situació sanitària.

 

Algunes recomanacions:

 

Informar-se bé:

Consultar únicament canals d’informació oficials o contrastats.

Anar amb compte  amb   les   xarxes   socials.   Contrastar   la   informació   que   s’hi comparteix i, molt especialment, abans de tornar-la a compartir.

Evitar la sobreinformació.

 

Informar bé els altres

En cas de contagi, explicar-ho de forma clara i ràpida.

Evitar escampar rumors i informacions falses.

Respondre les preguntes dels infants de manera entenedora, sense mentir ni alarmar.

En cas de tenir una persona infectada a càrrec: oferir-lo suport emocional i material.

En cas de tenir una persona ingressada  a una residència: vetllar perquè estigui ben informada i sàpiga el motiu de l’absència de visites. Contactar amb ella regularment. Evitar sentir que l’estàs abandonant.

 

Organitzar-se

A casa: arribar a acords explícits amb les persones de confiança sobre com serà la logística domèstica. En cas de rebre assistència sanitària, tenir clar l’ajut amb què es compta. En cas de conviure amb més persones, respectar espais diferenciats. Amb els infants, trobar activitats per fer junts.  

A la feina: explicar la situació personal a superiors i equips. Pactar un període de teletreball. Si es treballa a casa, establir un  espai  i  un  horari  el  més  semblant  possible al que es feia abans.

 

Estar connectat

Trucar, enviar missatges,  fer  videoconferències.

Inscriure’s a alertes de text o correu electrònic de fonts contrastades per rebre les actualitzacions tan aviat com estiguin disponibles.

 

Cuidar-se i protegir-se

Seguir les recomanacions i mesures de prevenció de les autoritats sanitàries.

Confiar en la ciència i en el nostre sistema de salut.

No fer consultes mèdiques supèrflues.

Fer vida normal en la mesura del que sigui possible.

Reconèixer  els  sentiments  i  acceptar-los.  Si   cal, compartir-los amb  les persones més properes o demanar els serveis d’un/a professional.

 

Relaxar-se i distreure’s

Acceptar que hi ha una part de la situació que no es pot controlar ni preveure.

Utilitzar tècniques per relaxar-se

Intentar fer exercici

Gaudir del temps lliure i de la gran oferta d’oci en línia gratuït disponible.

Fer servir el sentit de l’humor.

 

Treure la part positiva

El confinament permet tenir temps per reflexionar sobre prioritats

És una ocasió per compartir tasques domèstiques i cures. També per imaginar i crear.

Valorar l’empatia i solidaritat de molta gent coneguda i desconeguda.

Recordar que només es tracta d'una situació temporal.