null L’Ajuntament de Gavà, Aigües de Barcelona i Cetaqua impulsen l’economia circular per al reg i la neteja dels carrers del municipi

• Avui s’ha inaugurat Recaigua, el primer punt de recàrrega intel·ligent d’aigua subterrània no potable al municipi per al reg i la neteja dels carrers • Recaigua dona continuïtat a l’estratègia Gavà Circular, per tal d’aplicar els principis de l’economia circular com a mitjà per garantir la sostenibilitat social, econòmica i ambiental de la ciutat • La iniciativa d’innovació és un exemple de col·laboració publicoprivada i de gestió local en l’economia circular, i s’emmarca en el compromís de la companyia per reforçar les aliances amb els agents del territori

L’Ajuntament de Gavà, Aigües de Barcelona i Cetaqua han inaugurat avui al carrer Olocau, davant l’oficina d’atenció al client que la companyia té en aquest municipi, un punt de recàrrega intel·ligent d’aigua subterrània per al reg i la neteja dels carrers que permet conèixer amb detall els patrons de consum. Es tracta de Recaigua, que, en una primera fase, permetrà que l’empresa municipal PRESEC pugui estalviar fins a 3.000 metres cúbics d’aigua potable cada any en les tasques de neteja i jardineria. També s’està estudiant la viabilitat d’un segon punt de recàrrega intel·ligent al parc empresarial per a usos industrials d’aigües regenerades.

L’alcaldessa Gemma Badia ha destacat que “Gavà és una ciutat compromesa amb l’economia circular, un concepte important que baixem a peus de terra. Ho fem amb una iniciativa per reutilitzar aigües regenerades per al reg i per altres funcions relacionades amb el manteniment de la ciutat. La sostenibilitat s’explica amb accions senzilles i intel·ligents com aquesta, que ens permeten estalviar, reutilitzar i, en definitiva, vetllar per la salut del planeta”.  Badia ha posat en valor la col·laboració amb Aigües de Barcelona i Cetaqua des de 2017 per abordar la transició cap al nou paradigma econòmic: “Aquest és un projecte de present i un projecte de futur. I aquest esperit de suma ens permetrà continuar estalviant i creant circularitat. El lema Gavà Naturalment no és casual. Cap aquí anem i cap aquí continuarem anant. Aquest és el nostre discurs”.

Rubén Ruiz, director general d’Aigües de Barcelona, ha remarcat que “l’impuls dels recursos hídrics alternatius i locals a Gavà vol contribuir a preservar el futur de l’aigua i a fer un ús racional de l’aigua en un context d’emergència climàtica. Recaigua és un exemple de com volem fomentar l’ús d’aigües regenerades mitjançant infraestructures a l’abast de la ciutadania”, ha indicat.

Per la seva banda, María José Amores, que lidera dins de Cetaqua l’estratègia d’economia circular, ha explicat que “amb el projecte Gavà Circular passem a la fase d’implementació d’accions concretes que posen en pràctica els principis d’un model d’economia circular”.

Gavà, referent de l’economia circular

La instal·lació de Recaigua és una iniciativa que s’emmarca en l’estratègia Gavà Circular, que impulsen conjuntament l’Ajuntament de Gavà, Aigües de Barcelona i Cetaqua, per desenvolupar i aplicar un model d’economia circular en aquest municipi del Baix Llobregat. Iniciat el 2017, el projecte d’innovació és un exemple de col·laboració publicoprivada i de gestió local en l’economia circular. La iniciativa té identificades 10 sinergies potencials entre actors territorials a través de l’anàlisi dels fluxos d’aigua, energia i residus, per tal d’aplicar els principis de l’economia circular com a mitjà per garantir la sostenibilitat social, econòmica i ambiental de la ciutat.

La trajectòria de Gavà Circular i el compromís d’Aigües de Barcelona, l’Ajuntament de Gavà i Cetaqua pel desenvolupament sostenible ha permès la creació de dues iniciatives destacades. D’una banda, el HUB ECCUS, un Hub d’Innovació en Economia Circular per promoure un model de desenvolupament urbà basat en la sostenibilitat ambiental, econòmica i social. I de l’altra, la participació, juntament amb el municipi de Castelldefels, en la xarxa Intelligent Cities Challenge (ICC), una iniciativa de la Comissió Europea per tal de promoure l’ús de noves tecnologies per a la recuperació intel·ligent, verda i socialment responsable de 136 ciutats.