null L’Ajuntament i el teixit econòmic creen un grup de treball per impulsar la reactivació econòmica de Gavà

Ahir va tenir lloc una primera reunió telemàtica entre els responsables municipals i representants de patronals i d’associacions professionals, empresarials, comercials i agràries de Gavà

Davant la situació de crisi esdevinguda per la pandèmia de Coronavirus, l’Ajuntament de Gavà vol implicar el teixit econòmic de la ciutat en la posada en marxa de propostes concretes que contribueixin a reflotar la ciutat una vegada se superi l’estat d’alarma.

Amb aquesta voluntat de sumar esforços i arribar a consensos, s’ha creat un espai de treball virtual. Presidit per l’alcaldessa Raquel Sánchez, estan representades les patronals AEBALL i PIMEC, associacions professionals com CTAC, i entitats empresarials, comercials i agràries de la ciutat: Associació d’Empresaris del Parc Empresarial Gavà, Agrupació de Restauradors, Unió de Botiguers, Illa de Gavà, juntes de paradistes de MercaGavà i del Mercat del Centre, i Cooperativa Agropecuària de Gavà i del Baix Llobregat. Pròximament es convocarà a les forces sindicals per comptar amb la seva participació en aquest espai consultiu i de treball conjunt.

A la primera reunió celebrada ahir per videoconferència, des de l’Ajuntament es va posar de manifest la feina feta, des del primer dia i amb total dedicació, per gestionar una crisi sanitària que també incideix en molts altres àmbits, entre ells l’econòmic, amb empreses i treballadors i treballadores afectats.

Aquesta tasca s’ha traduït en el reforç dels canals no presencials d’atenció i informació per atendre dubtes i consultes relacionades amb l’afectació de la pandèmia en l’empresa, el comerç i l’ocupació. També en la posada en marxa d’un conjunt de mesures fiscals i econòmiques: nou calendari fiscal, ajudes fiscals a les activitats econòmiques (taxes) i propostes per a la reactivació econòmica del teixit productiu, comercial i de la restauració de Gavà.

Algunes de les mesures municipals són d’aplicació immediata, en concret les que fan referència a taxes o preus públics. D’altres, especialment les relacionades amb la reactivació econòmica, estan en procés de disseny i concreció. I és en la seva definició, on l’Ajuntament vol comptar amb la implicació i el consens del sector econòmic de la ciutat.

Algunes de les propostes que s’han posat sobre la taula són:

• Plataforma de suport i reactivació del comerç, la restauració i els serveis de la ciutat que han hagut de tancar les portes. A través d’una pàgina web, que es presentarà públicament els pròxims dies, els clients podran comprar vals per avançat, per un import determinat i associats a una promoció, que es podran bescanviar per productes o serveis als establiments que s’hi vulguin sumar una vegada estiguin oberts.

• Fons de Suport al Comerç de Gavà adreçat a totes les activitats econòmiques que s’hagin vist obligades a tancar / paralitzar la seva activitat d’acord el Reial Decret 463/2020 de 14 de març. Es calcula que des de l’inici de l’estat d’alarma, han aturat 900 negocis de la ciutat.

Aquest fons, que té una dotació inicial de 300.000 euros, es distribuirà en concurrència no competitiva i ajudarà a cobrir despeses fixes de les empreses, fonamentalment costos de tinença del local (lloguer / hipoteca) o d’altres.

Si bé encara es treballa en l’elaboració de les bases, es preveuen ajudes d’uns 500 euros per activitat, sempre que no se superi un límit de facturació anual i un nombre màxim de treballadors/es.

• Campanya de reactivació del comerç i la restauració local

Més enllà de posar en marxa la plataforma es proposa activar una gran campanya municipal consensuada amb el sector una vegada finalitzat el període de confinament. L’objectiu és posar en valor el comerç com a element vertebrador i cohesionador de la ciutat, el consum de proximitat, el circuit curt d’alimentació i la qualitat de la restauració local.

• Pla local de suport a la pagesia de Gavà i nou Mercat del Camp.

D’acord amb la Cooperativa Agropecuària de Gavà i Baix Llobregat, es dedicarà la subvenció que fins ara es destinava a l’organització de la Fira d’Espàrrecs a altres necessitats que hagin sorgit derivades de l’estat d’alarma i a establir estratègies conjuntes per promoure el producte local i posar en marxa tan aviat com sigui possible un nou Mercat de productes del camp.

Els representants del teixit econòmic van agrair els esforços de l’Ajuntament de Gavà per fer-los costat en una situació sense precedents. Per al sector, el treball en xarxa i la col·laboració publicoprivada és més imprescindible que mai per afrontar la recuperació econòmica. També la creació de sinergies amb la ciutadania, per establir un consum circular que interconnecti les activitats econòmiques, els comerços i els professionals.

Un altre dels reptes és la digitalització de les empreses, atès que la crisi del coronavirus ha posat de manifest la necessitat d’avançar en aquest camí. En aquest sentit, van valorar positivament la creació de la plataforma digital de suport al comerç, la restauració i els serveis. Una iniciativa, que per al sector de la restauració i per al comerç de proximitat, cal reforçar amb la dinamització d’espais al carrer, barri a barri.