null Gavà reforça l’atenció a la gent gran amb noves accions

. Es contactarà de manera personalitzada amb tot el col·lectiu en el marc del programa «Gavà T’Ajuda» . S’activen diferents mecanismes de suport a les residències de gent gran i se sol·licita l’actuació de la Unitat Militar d’Emergències (UME) per fer tasques de desinfecció


El Comitè d’Emergències de l’Ajuntament de Gavà ha acordat reforçar l’atenció a la gent gran de la ciutat, el col·lectiu que més risc té i conseqüències pateix per la pandèmia.

 

La primera acció que es posarà en marxa els propers serà un dispositiu personalitzat en què els serveis socials municipals contactaran telefònicament de manera individualitzada amb les persones grans, començant per aquelles que tenen més de 80 anys. L’objectiu és conèixer quina és la seva situació i oferir-los suport en cas que ho necessitin.  Les persones que són usuàries del dispositiu de Teleassistència, del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) i dels serveis socials municipals, ja reben  aquesta atenció personalitzada i compten amb assessorament i ajuda per part d’aquests serveis.

 

Aquesta mesura s’afegeix al dispositiu “Gavà t’ajuda”, un servei municipal per a persones grans o amb dificultats que es va posar en marxa amb motiu de l’emergència sanitària. A través del telèfon 93 263 91 33 s’atenen les peticions d’aquelles persones que no poden sortir de casa, especialment gent gran, i amb la col·laboració de voluntariat se’ls ofereix fer la compra imprescindible d’aliments, productes farmacèutics i d’higiene. També es presten altres serveis com ara suport emocional.

 

A aquest telèfon també es poden adreçar trucar aquells ciutadans que vulguin comunicar a l’Ajuntament la situació de dificultat d’algun familiar, amic o conegut per tal de poder atendre’ls.  “Gavà t’ajuda” està operatiu de 9 del matí a 20 hores. Fora d’aquest horari la trucada es desviada a la Policia Municipal que recull les peticions i les deriva a Serveis Socials.

 

 

Residències gent gran

 

Un segon front d’actuació és el de les residències de gent gran. L’Ajuntament està en contacte permanent amb aquests equipaments, tant públics com concertats, i se’ls està oferint suport.

 

En aquest sentit, s’està subministrant material de protecció i seguretat tant per als professionals com per als usuaris. Concretament, s’hi està fent arribar mascaretes, protectors fabricats en impressió 3D, guants i bates. A més, l’Ajuntament també està distribuint material de protecció al personal del Servei d’Atenció Domiciliària.

 

D’altra banda, i atenent el requeriment de les mateixes residències, l’Ajuntament fa una crida a totes aquelles persones auxiliars de geriatria o que tinguin alguna experiència en la cura de persones grans per tal que puguin reforçar el seu personal. Aquesta crida es fa extensiva per fer treballs de neteja de les instal·lacions. Les peticions es gestionaran a través del dispositiu “Gavà t’ajuda”, i les persones interessades han de trucar al telèfon 93 263 91 33; els currículums que arribin seran derivats a les residències de  gent gran.  

 

En aquest context, l’Ajuntament també ha sol·licitat l’actuació de la Unitat Militar d’Emergències (UME) per dur a terme tasques de desinfecció a les residències de gent gran del municipi i reforçar el conjunt d’accions per fer front a l’emergència sanitària.

 

Consells i recomanacions per a la gent gran

Les persones majors de 65 anys formen part d’un dels grups més vulnerables al coronavirus. Per això, és molt important que es quedin a casa durant els dies de confinament. L’Ajuntament ha fet públics tot un seguit de consells i recomanacions per tal que la gent gran pugui passar el millor possible aquests dies de confinament.

 

En concret:

Mesures de protecció

  • Rentar-se les mans sovint amb aigua i sabó o solucions alcohòliques.
  • Evitar el contacte directe amb les persones: donar les mans, fer petons i abraçades.
  • Quan es tos o s’esternuda, cal tapar-se la boca i el nas amb mocador d’un sol ús o amb la cara interna del colze.
  • Els símptomes característics del coronavirus són: tos, sensació de falta d’aire, malestar general i febre.
    • Si tenen aquests símptomes, NO han de sortir de casa, han de trucar al seu CAP o al 061 i els atendran a casa.

No sortir de casa

  • No sortir de casa si no és del tot necessari.
  • Si és imprescindible sortir: evitar aglomeracions, les hores més concorregudes i les cues.
  • Mantenir sempre la distància de seguretat d’entre 1 i 2 metres.
  • Si estan sols, tenen problemes de mobilitat o alguna necessitat, poden trucar al telèfon “Gavà t’ajuda”: 93 263 91 33.
  • Comprar de manera raonable, sense acumular innecessàriament ni anar-hi més del compte. Poden demanar a familiars o veïns que els hi facin la compra.
  • Evitar anar al banc. Si ho han de fer que sigui en hores poc concorregudes. Poden fer les gestions per Internet, a l’App del banc o trucant a la sucursal bancària.
  • Millor pagar amb targeta de crèdit: redueix el risc de contagi.
  • No estar asseguts als parcs ni fer cap mena d’activitat a l’exterior.

Cuidar-se i fer vida saludable

  • Seguir una alimentació equilibrada i variada. Evitar aliments amb alt contingut de sucres afegits, greixos i sal.
  • Establir unes rutines i horaris concrets: àpats, tasques de la llar...
  • Escriure records i fer exercicis d’estimulació de la memòria.
  • Cuidar de les plantes o del jardí.
  • Fer activitat física: estiraments i moviments adaptats a la vostra situació personal
  • Procurar no estar asseguts més de dues hores seguides: caminar mentre es parla per telèfon

Mantenir-se connectats

  • Parlar cada dia amb la família i amics a través de trucades i missatges.
  • Informar del seu estat de salut a família i amics.
  • Mantenir-se informats, sempre de fonts oficials.