null Gavà obté el distintiu “Soc Smart”

El distintiu reconeix l’esforç i el compromís de l’Ajuntament per promoure i aplicar solucions tecnològiques innovadores per esdevenir una ciutat intel·ligent

La Generalitat de Catalunya ha acreditat la ciutat de Gavà amb el distintiu “Soc Smart”, en reconeixement a l’aposta estratègica del municipi per esdevenir una ciutat intel·ligent i millorar la vida de la ciutadania a través de l’aplicació de tecnologia avançada.

“Soc Smart” distingeix les ciutats que  apliquen la tecnologia per proporcionar als seus veïns i veïnes uns serveis millors i més eficients; per facilitar la presa de decisions mitjançant el monitoratge, la mesura, l’automatització i la interacció contínua, i per implicar la ciutadania i fomentar la seva participació activa en el desenvolupament del municipi.

Per optar al distintiu, el municipi ha d’estar adherit a l’Observatori SmartCAT. També és d’obligat compliment que  el Pla d’Actuació Municipal aprovat incorpori l’estratègia smart, i haver realitzat algun projecte en l’àmbit de les ciutats intel·ligents. També es valora la realització de projectes tecnològics transversals dins de l’Ajuntament, l’impuls de la participació ciutadana mitjançat les TIC, així com la col·laboració publicoprivada, amb entitats supramunicipals, centres de recerca en l’execució de les iniciatives, i la cocreació amb la ciutadania.

Els projectes han fet que Gavà sigui mereixedora del distintiu de ciutat intel·ligent són:

• Projecte Gavius, que comportarà la gestió de quantitats massives de dades amb sistemes big data.

Consisteix en la creació d’un assistent virtual de l’administració pública local per, mitjançant la intel·ligència artificial, comunicar a la ciutadania les ajudes socials que tenen a l’abast, tramitar-les, atorgar-los i percebre-les de manera còmoda, ràpida i senzilla a través d’una aplicació mòbil. Les possibles persones beneficiàries s’identificaran a través de les seves dades biomètriques i podran sol·licitar i gestionar les ajudes al moment.

El projecte, liderat per l’Ajuntament de Gavà, s’emmarca en el programa Urban Innovative Actions, promogut i subvencionat per la Unió Europea i compta amb la col·laboració de 7 partners de diferents àmbits, formant l’anomenada quàdruple hèlix. En concret, dues administracions públiques (Ajuntament de Mataró i Administració Oberta de Catalunya, dues empreses del sector privat: Grupo Informático GFI i Ernst&Young; dos centres de recerca: Universitat Politècnica de Catalunya i Centre Internacional de Mètodes Numèrics de l’Enginyeria. També compta amb la participació d'una organització representant de la societat civil, l'Institut per a la Cultura Democràtica en l'Era Digital (Xnet).

• ParticipAcció, projecte que promou la participació activa de la ciutadania mitjançant les TIC.

Dut a terme el 2019, constitueix la primera experiència municipal de participació dirigida exclusivament a la població d'entre 16 i 29 anys. Un procés de participació directa vinculant per a la definició, selecció i execució de projectes, accions i activitats destinades al jovent. Es va dissenyar com un procés de participació eminentment digital, cosa que no va impedir que, per a enriquir el procés, aquest es complementés amb accions de participació presencials.

• Plataforma d’administració electrònica TAO, un projecte tecnològic transversal dins de l’organització.

Des de finals de l’any 2018 l’Ajuntament de Gavà es troba en fase de transició per adaptar l’entitat municipal a la nova eina de gestor d’expedients TAO, plataforma facilitada per l’empresa T-Systems. Concretament el TAO es compon d’un escriptori constituït per una finestra de treball en la qual els treballadors públics troben tota la informació necessària per desenvolupar la feina de manera ordenada i molt visual. La seva implementació no només suposa que la tramitació es faci amb una eina informàtica sinó també un canvi d’organització respecte al procediment, tasques i calendaris de les persones implicades, pertanyents a diferents departaments municipals.

• Unió de Cooperadors – EcoCircular Lab, un projecte de cocreació amb la ciutadania que forma part del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial InnoDelta per a la sostenibilitat ambiental, social i econòmica del teixit industrial.

EcoCircular Lab esdevindrà un espai de trobada per a l’intercanvi i la reflexió per promoure tota classe de projectes socioeconòmics, emprenedors i/o empresarials al voltant de l’economia circular i l’ecodisseny. L’objectiu: donar solucions als reptes del territori de manera consensuada entre el teixit socioeconòmic i les seves diferents perspectives innovadores.

El laboratori s’integrarà, tant físicament com orgànica, dins del nou equipament “Unió de Cooperadors”, que serà l’espai de referència en el Delta del Llobregat per a l’impuls de la innovació socioeconòmica i de l’economia circular. També tindrà en compte les possibles línies de treball que puguin sorgir al voltant del projecte de l’Ecopèdia, que serà el nou model de deixalleria municipal basat en la recuperació d’estris i materials.

• App de Seguretat Ciutadana – Gavà. Aplicació que permet no només l’agilització en la comunicació entre ciutadà i cos policial en cas d’emergència, sinó també millorar la comunicació bilateral Ajuntament-ciutadà.

L’aplicació és fruit de la col·laboració entre diferents Ajuntaments, entitats privades i cos policial.

Actualment la policia de Gavà treballa amb aquesta eina, la qual està essent utilitzada pels gavanencs i gavanenques per comunicar avisos tant d’emergències personals com relacionats amb l’estat de la via pública.

• Gavà Wifi,  servei ofert per l’Ajuntament de Gavà que permet connectar-se a Internet a través dels punts d’accés wifi, ubicats en diferents equipaments municipals i en algunes zones de l’espai públic.

Amb GavàWifi, Gavà desplega una xarxa de lliure accés a Internet per a tota la ciutadania amb l’objectiu de facilitar la recerca d’informació i l’ús social de la xarxa de manera ràpida i còmoda, adaptant-nos a la societat del coneixement actual.

Amb aquesta xarxa (que inclou 67 punts d’accés), l’Ajuntament de Gavà facilita l’accés de la ciutadania als tràmits electrònics i a la informació de la ciutat, i estableix una via de comunicació amb la ciutadania.

Gavà rebrà oficialment el distintiu “Soc Smart” durant el pròxim Smart City Expo World Congress, que tindrà lloc entre el 16 i el 19 de novembre a Fira Barcelona Gran Via.