null Tot a punt per a la urbanització de Llevant Mar, el sector que completarà el litoral de Gavà

La intervenció recuperarà i protegirà el sistema dunar i les pinedes, i inclourà un nou tram de passeig Marítim


 

 

 

L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, ha anunciat l’imminent inici de les obres d’urbanització de Llevant Mar, un sector de més de 117.0000 metres quadrats, delimitat pel carrer de l’Escala a l’est, l’autovia C-31 al nord, la platja al sud, el carrer de Begur a l’oest.

Ho ha fet en el decurs d’una trobada oberta amb els veïns i veïnes del barri, on la presentació del nou planejament ha estat el tema protagonista.

Badia s’ha referit a l’inici dels treballs “com un dels moments que marcaran el futur de la ciutat, un moment important per tot Gavà i, en particular, per al veïnat de Gavà Mar, ja que estem a punt de completar el nostre barri marítim”. I això es farà, segons ha explicat, “protegint  i restaurant el sistema dunar i la pineda destinant el front litoral a usos públics amb un nou tram de passeig Marítim i reservant espai per a nous equipaments”.

“Amb Llevant Mar, guanyem barri i guanyem natura”, ha afirmat l’alcaldessa, que ha posat en valor el treball conjunt entre Ajuntament, Generalitat i propietat per fer evolucionar i millorar el planejament anterior: “Incorporem  els criteris més avançats i ambiciosos de preservació de l’entorn i de millora de l’espai públic per integrar-hi edificacions privades i equipaments públics, en consonància amb el desenvolupament sostenible i equilibrat que caracteritza Gavà”.

Així, gràcies a la voluntat de l’Ajuntament d’impulsar la modificació del planejament, amb Llevant Mar:

  • Es dóna compliment efectiu a la Llei de Costes, amb l’eliminació de les edificacions existents a la franja de 100 metres des del domini públic terrestre (apartaments Ibiza, que seran reubicats).
  • Es guanyen 46.000 metres quadrats d’espais lliures (un 25% més dels previstos al planejament anterior), entre ells un nou tram del passeig Marítim.

  • Es preserva el sistema dunar i la pineda, seguint els criteris establerts al llarg del litoral de Gavà.

  • Es destinen més de 17.000 metres quadrats a equipaments.

  • El sòl privat es redueix en prop d’11.000 metres quadrats respecte al planejament anterior de 1990.

  • Les edificacions se situen en les zones amb un valor ambiental menor. S’eliminen 1.000 metres quadrats de sostre edificat respecte al plantejament anterior.

Les obres començaran les pròximes setmanes i tindran una durada aproximada de tres anys.

                   

                                               Llevant Mar, ara

                 

                                               Llevant Mar, després

 

L’ordenació de Llevant Mar és obra del prestigiós estudi d’arquitectura i urbanisme Batlle i Roig, reconeguts per l’enfoc multidisciplinar i innovador dels seus projectes. La restauració paisatgística de l’antic dipòsit controlat de la Vall de Joan, reconeguda amb cinc premis internacionals, és un dels seus projectes més emblemàtics, juntament amb la Recuperació mediambiental del riu Llobregat a la comarca del Baix Llobregat.

A la sessió oberta han exposat els aspectes més destacats del planejament. Són els següents:

 

  • Recuperació i preservació del sistema dunar i la pineda

Llevant Mar suposa un salt qualitatiu quant a la preservació i recuperació del valor paisatgístic i natural del sector, per posar-lo a l’abast de la ciutadania.

Un gran parc dunar

  • Llevant Mar permetrà la recuperació ambiental del sistema dunar, creant un gran espai lliure en 500 metres del front marítim gràcies a l’enderroc de les edificacions existents (apartaments Ibiza).

La intervenció comportarà la retirada de les espècies invasores, la naturalització de les dreceres fetes pels humans, i el reforç del cordó dunar per mitigar els efectes dels temporals.

  • Nou connector ecològic

El parc dunar connectarà amb la resta de Llevant Mar i amb les pinedes a un cantó i l’altre de l’autovia a través d’un nou corredor verd, ubicat entre el c. Pals i el límit del sector i al costat del pont de l’autovia.

Amb una amplada entre 120 i 150 metres, funcionarà com a connector ecològic entre el front litoral i els espais lliures als marges de l’autovia. S’habilitaran passos de fauna subterranis amb elements naturals, com grades de fusta, rocalla i feixos de troncs i branques.

  • Es conservarà i recuperarà el 70% de la superfície de pineda existent, que actualment presenta deficiències en la seva conservació i usos inadequats.

 

  • 500 metres més de passeig Marítim

El gran parc dunar inclourà un nou tram de passeig Marítim de 500 metres de llarg. Serà per a vianants i bicicletes, limitant la mobilitat motoritzada als vehicles de servei.

El passeig Marítim serà una passarel·la de fusta elevada, amb un traçat respectuós amb les dunes i la vegetació existents, i amb accessos controlats. Al llarg del recorregut s’habilitaran zones d’observació de l’espai dunar.

Amb Llevant Mar es farà un pas important en la creació d’un espai continu, natural i de passeig, tal com s’ha anat desenvolupant en altres punts del barri marítim.

En paral·lel a la urbanització de Llevant Mar, l’Ajuntament treballarà amb el Govern espanyol i l’Àrea Metropolitana de Barcelona la definició i construcció del tram que quedaria pendent entre els carrers de Blanes i de Begur per completar la façana litoral.

 

  • Més espai públic i més equipaments a l’abast de la ciutadania

Tres quartes parts del Llevant Mar es destinaran a sòl públic, és a dir, 85.000 metres quadrats dels 117.000 metres quadrats que ocupa el sector.

A què es destinaran?

  • Aprox. 50.000 metres quadrats a espais lliures (parcs dunars i pinedes, i corredor ecològic).

  • 18.000 metres quadrats a equipaments. Es construiran tres equipaments municipals, ordenats principalment entre la franja d’autovia i l’avinguda Europa.  

A més es reservarà un petit equipament integrat al corredor verd. La seva funció i característiques es concretaran en un Pla Espacial.

3.800 metres quadrats a protecció de sistemes: apantallament acústic de la C-31 i passos de fauna subterranis.

  •  16.000 metres quadrats a vials, evitant la pavimentació de nous sols. Es promourà la mobilitat a peu i en bicicleta, en coherència amb els criteris del Pla de l’Espai Públic de Gavà Mar. En aquest sentit, el carrer de l’Escala es convertirà en una via de prioritat per a vianants.
  • Més espai per al passeig i la bici, més transport públic

Llevant Mar comptarà amb espais reservats per a la xarxa viària i l’estacionament de vehicles en superfície, així com vies cíviques reservades al pas de vianants.

El disseny dels carrers seguirà els criteris del Pla Director de l’Espai Públic a Gavà Mar quant a  millora de l’espai públic, impuls de la mobilitat sostenible, accessibilitat i  subministraments i preservació de l’arbrat.

  • El carrer de l'Escala es convertirà en una via de prioritat de vianants.

  • Els vials de l’avinguda Europa i els c. de Begur i de Tellinaires comptaran amb calçades pavimentades reservades per a vehicles, si bé aquestes s’ajustaran a les zones actualment asfaltades. D’aquesta manera s’evitarà impermeabilitzar més sòls per prevenir la formació de basses o problemes d'escorrentia.

  • El nou tram del passeig Marítim inclourà itineraris per anar a peu o en bicicleta. Només podran accedir els vehicles de servei.

  • Es crearan itineraris adaptats i il·luminats que creuran els nous parcs dunars i de pineda, i enllaçaran amb les parades d’autobús de l’avinguda Europa.

  • Es prolongarà la línia urbana GA1 fins a Llevant Mar a través de l’avinguda Europa, una ampliació que anirà a càrrec dels promotors privats. Aquests també garantiran l’accessibilitat i les condicions mínimes de dotació i confort a les parades de bus.