null Les desigualtats al món laboral, eix del Dia Internacional de les Dones a Gavà

• L’Ajuntament de Gavà ha preparat un programa d’activitats sota el lema «Iguals? Molta feina a fer» tant per visibilitzar les bretxes al món laboral i la feminització de la pobresa com per homenatjar les dones emprenedores • Gavà entra a formar part de la comunitat de ciutats amb el Distintiu per la Igualtat de Gènere SG CITY 50-50


 

L’Ajuntament de Gavà enguany posa en relleu la situació de les dones en el món laboral en la celebració del Dia Internacional de les Dones que es commemora el pròxim 8 de març. Al voltant de la consigna «Iguals? Molta feina a fer» s’ha programat tot un ventall d’activitats de sensibilització i reivindicatives que, entorn la situació de les dones en el món laboral, aborda les diferents bretxes que hi pateixen i la consegüent feminització de la pobresa.

Durant la presentació de la campanya, l’alcaldessa Gemma Badia ha recordat que «el 8 de març és la data en què volem reivindicar i posar en valor el feminisme sabent interpretar les mancances que encara hi ha. Aquest any hem anat per feina, com expressa el lema que hem triat enguany per la campanya. Al món laboral no trobem només una bretxa salarial sinó també altres conseqüències com ara les bretxes en les pensions on es feminitza la pobresa».

Si parlem de la bretxa salarial a Catalunya les dones cobren un 22,2% menys que els homes per la mateixa feina i la bretxa a les pensions se situa en un 34% en el conjunt de l’Estat espanyol.

Badia també ha incidit en altres manifestacions de desigualtat en el món laboral, «parlem també de bretxes de participació, de bretxes digitals i del sostre de vidre».

Per a l’alcaldessa aquestes desigualtats són conseqüència de «la consideració que es té del món femení, de la capacitat de conciliació i també de les tasques de cura que no estan remunerades i comporten un percentatge molt elevat de feina que habitualment desenvolupen les dones. Som conscients que tenim molta, molta feina a fer».

De manera àmplia, durant aquestes jornades, es reivindicaran les lluites col·lectives per millorar les condicions laborals de moltes dones, com podria ser el cas del col·lectiu de les kellys. Per altra banda, se celebrarà l’emprenedoria femenina. Així, dones que han decidit posar en marxa el seu propi negoci rebran un homenatge en el marc de la commemoració del 8M. Badia ha explicat que s’ha volgut posar en relleu a aquelles dones que han estat capaces d’emprendre. «En aquest món laboral tan complex una de les millors maneres de demostrar que les dones podem fer el que volem és a través de l’emprenedoria. I volem reconèixer i posar-ho en valor».

En aquesta mateixa línia, s’ha posicionat Alba Riba, regidora d’LGTB i Feminisme, de Joventut i Drets Humans, Salut Comunitària i Cooperació. Riba, ha explicat que «a més d’homenatjar a dones emprenedores que han fet front a totes les dificultats de gènere i econòmiques per tirar endavant el seu negoci, també volem reivindicar els drets col·lectius de totes les dones».

 

Activitats 8M durant tot el mes de març

Dimarts 8 de març, a les 12 hores tindrà lloc la lectura del manifest del Dia Internacional de les Dones a la plaça de Jaume Balmes. La jornada continuarà a les 18 hores a l’Espai Maragall amb l’homenatge a dones gavanenques que han decidit posar en marxa el seu propi negoci.

L’endemà, i també a l’Espai Maragall, tindrà lloc la taula rodona «Dones i treball. Noves desigualtats i oportunitats?» on es tractaran les desigualtats presents al món laboral amb diferents expertes en la matèria i moderada per Marta Roqueta, investigadora, periodista i consultora feminista.

Fins a final de mes aquesta commemoració es perllongarà amb diferents activitats arreu de la ciutat. Hi ha programades activitats de sensibilització amb l’alumnat de secundària, hores del conte especials i clubs de lectura a les biblioteques municipals, micro obert a càrrec de la Comissió Feminista, cinefòrum, monòlegs, xerrades, exposicions i la creació d’un mur feminista, entre d’altres.

 

Gavà per la Igualtat de Gènere

Coincidint amb la presentació de la campanya del 8M, l’Ajuntament de Gavà ha obtingut el Distintiu per la Igualtat de Gènere SG CITY 50-50. Aquesta norma és la primera eina que permet implantar, avaluar i certificar un sistema de gestió a favor de la igualtat de gènere en l’àmbit dels governs locals. Es tracta d’una certificació d'igualtat de l'àmbit municipal que ha estat testada i considerada com una eina d'innovació efectiva i d'èxit per reduir les desigualtats.

L’alcaldessa Gemma Badia ha rebut el distintiu de mans de Marta Macias presidenta de l’Associació Certificadora en Igualtat de Gènere Forgender Seal. Badia ha subratllat que «Gavà és una ciutat molt implicada en les polítiques feministes. Prova d’aquest treball és el distintiu que acredita l’Ajuntament de Gavà amb el màxim nivell de reconeixement per la igualtat de gènere. Per mi, és un orgull poder dir que Gavà és una ciutat feminista i certificada perquè el compromís implícit sempre ajuda a prendre consciència real i a continuar millorant».

Per la seva banda, Macias ha enfatitzat que «l’empoderament laboral i econòmic de les dones és un dels primers eixos que hem de treballar des del feminisme. La independència econòmica ens dona la llibertat de triar la vida que volem viure i aquesta certificació vol ser una eina més que faciliti la incorporació de la perspectiva de gènere, de manera holística, a totes les competències municipals. Aquest és el repte que avui tenen les administracions públiques i locals».

En els pròxims dos anys, l’Ajuntament implementarà les accions recollides al Pla de Compromís que ha elaborat en favor de la transversalització de la perspectiva de gènere, tant en l'àmbit intern com de ciutat.

Algunes de les fites són:

  • Millorar les competències de gestió municipal i potenciar les capacitats tècniques i polítiques cap a la igualtat.
  • Facilitar la integració de la perspectiva de gènere en les polítiques públiques municipals.
  • L’oportunitat per corregir pràctiques de caràcter discriminatori i relacions de poder injustes.