null Una vuitantena d’entitats ja s’han adherit a l’acord “Més que mai, Gavà”

Ahir es va celebrar la sessió constitutiva, tret de sortida del procés participatiu per a l’elaboració del Pla de Reactivació Econòmica i Innovació

Una vuitantena d’entitats, agents econòmics i socials, institucions, i ciutadans i ciutadanes a títol particular van participar ahir a la sessió constitutiva de l’Acord Ciutadà “Més que mai, Gavà”. Un document que, des del diàleg i el consens, vol donar resposta a les necessitats i urgències derivades de la COVID-19 en tots els àmbits i, alhora, afrontar la millora i transformació progressiva definida per Gavà per construir el seu futur.

La sessió, celebrada per videoconferència, va estar presidida per l’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, qui va obrir el torn de paraules destacant la necessitat d’abordar solucions compartides. “Si una cosa hem après d’aquesta crisi, és que el compromís de treballar plegats ens dóna més eines per donar respostes a la ciutadania. Hem reforçat valors que sempre hem defensat a Gavà, com la necessitat de construir ciutats cohesionades, que siguin espais d’equitat i de justícia social. Hem estat conscients dels riscos i les vulnerabilitats que ens envolten i també que hi ha una necessitat evident de continuar compromesos amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’Agenda 2030, perquè les ciutats més saludables i més habitables són també les més resilients a uns desafiaments que ja no són del futur sinó que són desafiaments del present”.

Sánchez va afegir que davant aquests reptes “estem obligats a actuar de manera decidida per recuperar el teixit econòmic, perquè els col·lectius més vulnerables no es vegin doblement castigats. Agraeixo aquesta implicació d’institucions, agents socials i econòmics, entitats i ciutadania a nivell particular, que és del tot indispensable”.

L’Acord Ciutadà, aprovat pel Ple Municipal amb una àmplia majoria, recull els compromisos de treballar de manera integral per abordar en perspectiva social, econòmica i territorial la definició i implementació de mesures al conjunt de la ciutat; mobilitzar el màxim possible de recursos, idees i capacitats col·lectives, i sumar esforços per poder articular un pla que, liderat i impulsat per l’Ajuntament com a institució de referència de la ciutat, aglutini un conjunt d’accions i mesures concretes.

També expressa la voluntat d’implicar el conjunt d’administracions públiques per definir estratègies conjuntes, materialitzar accions i mesures pal·liatives de la crisi i poder disposar de més recursos. Una implicació que ahir va quedar reflectida en la presència de representants de les principals institucions supramunicipals.

El subdelegat del Govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto, va posar de manifest les accions impulsades pel Govern d’Espanya “per parar el cop dur que aquesta crisi sanitària, i també econòmica i social, ha suposat per a moltes famílies”, fent referència als crèdits ICO, les ajudes extraordinàries a autònoms, els ERTO o l’ingrés mínim vital. “Continuarem treballant mitjançant el diàleg social per trobar solucions i donar resposta a les noves necessitats”, va afirmar Prieto, que també va mostrar el seu convenciment que “l’Acord Ciutadà serà la punta de llança d’una Gavà encara millor”.

El delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a Barcelona, Juli Fernàndez, va destacar la necessitat de “teixir espais de treball amplis”. “La situació és excepcional i dura, des del context social i econòmic, i exigeix el millor de tots i totes nosaltres. L’espai de treball que heu constituït és cabdal no per donar només respostes estructurals i d’emergència sinó per establir prioritats estratègiques comptant amb el talent de tothom va afirmar.

La presidenta del Consell Comarcal del Baix Llobregat, Eva Martínez, va felicitar l’Ajuntament de Gavà “per la seva capacitat de crear consensos, primer amb el Pla de xoc i ara amb l’Acord Ciutadà, i fer-ho conjugant tots els actors, cosa que no és fàcil”. Martínez es va fer referir al Pacte del Baix Llobregat per un nou impuls econòmic i social, aprovat a finals de juny pel Ple del Consell Comarcal, “un conjunt de línies estratègiques que pot ser paraigua dels respectius pactes municipals que estan sorgint. Perquè aquesta és una situació complexa que requereix l’esforç de tothom de consensos, per sortir-nos-en sense deixar ningú enrere”.

L’Acord Ciutadà “Més que mai, Gavà” també ha rebut les adhesions dels principals agents socials i econòmics del territori: UGT i CCOO del Baix Llobregat, i les patronals AEBALL i PIMEC, que han defensat el diàleg social com única via per una resposta a les conseqüències econòmiques de la pandèmia. Un plantejament compartit per l’alcaldessa Raquel Sánchez que va afirmar que “ara el més important és garantir els llocs de treball, i haurem de treballar per articular mesures que ho facin possible. Però també cal donar oportunitats perquè les petites i mitjanes empreses, perquè els autònoms puguin tenir marge per sortir d’aquesta crisi”.

L’acord “Més que mai, Gavà” compta també amb el suport d’un nodrit nombre d’entitats i associacions de Gavà. Un suport que ahir va quedar reflectit en les intervencions de responsables de les entitats veïnals d’Ausiàs March i Gavà Mar; de la Cooperativa Agropecuària de Gavà; de l’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer i Altres Demències de Gavà (FAGA), de representants del món de la cultura, i d’associacions de comerciants i empresariat local.

Pla d’Innovació i Reactivació Econòmica

La sessió d’ahir va ser el tret de sortida del procés de configuració del Pla d’Innovació i Reactivació Econòmica que passarà a aprovació del Ple Municipal el pròxim mes d’octubre.

La coordinació del Pla anirà a càrrec de l’Àmbit d'Estratègia Econòmica, Treball i Promoció de la Ciutat de l’Ajuntament de Gavà, presidit pel tinent d’alcalde Jordi Tort, qui va explicar que “a partir d’aquest Acord Ciutadà, que és un document marc, construirem un pla amb actuacions i accions concretes a dur a terme en els propers 2-3 anys. Ho farem de manera col·lectiva, amb la ciutadania, entitats i institucions que ja s’han adherit a l’Acord i a aquelles que ho facin en les pròximes setmanes”.

El Pla s’elaborarà a partir d’un procés participatiu que s’estructurarà en cinc grups de treball: Reactivació Econòmica i Transformació Digital; Recuperació Social; Ciutat Educadora, Cultural i Esportiva; Espai Públic, Barris i Seguretat, i Nou Model Urbà, Sostenibilitat i Mobilitat.

Es programaran dues sessions de treball per a cadascun dels grups. Les primeres convocatòries tindran lloc entre el 15 i el 22 de setembre, Les segones, entre el 28 de setembre i el 5 d’octubre.